maandag 31 maart 2014

Servais, Godfried van Bouillon (deel een)

Eigenlijk zou ik een heleboel stripverhalen van Servais eens opnieuw moeten lezen. Vroeger kon ik zijn stijl niet altijd appreciëren. Nu wel. De expressieve, realistische tekeningen met oog voor detail en de licht romantische onderwerpen die geschiedenis en natuur met elkaar vermengen weten me meer dan ooit te boeien.

Dat is in dit eerste deel van 'Godfried van Bouillon' niet anders. Servais woont niet al te ver uit de buurt van het bekende Waalse stadje. Zoals je op de cover al kunt zien, rolt het stripverhaal drie sporen tegelijk uit: dat van de jonge Benoît Renson en zijn jeugdliefde Mady, dat van de volwassen man die een bekroonde fotograaf is geworden en een kritische kijk op de geschiedenisverhalen over Godfried van Bouillon. 

De jeugdliefde die een late bloei kent is verre van realistisch, maar wel charmant. Dan liever de kritische analyse van de motieven die ridders en Kerk hadden om het 'Heilige Land' te 'bevrijden' en de link naar het heden, die in dit eerste deel nog heel beperkt is. 

Kijk ik al uit naar het vervolg? Ik kijk al uit naar het vervolg, dat blijkbaar in november al verschenen is. Een goede tip voor de paasvakantie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten